رمزارز ها برخلاف ارز های فیات از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند و غیرمتمرکز هستند.

تفاوت رمزارز با ارز فیات چیست؟

رمزارز ها برخلاف ارز های فیات از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند و غیرمتمرکز هستند.
رمزارز ها برخلاف ارز های فیات از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند و غیرمتمرکز هستند.

ارز های فیات توسط دولت یا دولت های مختلف کنترل، اداره و توزیع می‌شوند؛ در واقع بدون وجود دولت ها ارز های فیات اعتبار چندانی ندارند زیرا دولت ها هستند که به آن ها ارزش می‌دهند. این وابستگی به دولت ها در بعضی موارد مانند تورم و چاپ بیش از حد پول برای افرادی که از ارز های فیات استفاده می‌کنند وآن ها را نگهداری می‌کنند دردسرساز است. ارز های فیات در اختیار دولت ها هستند و دولت ها میتوانند بر نحوه استفاده از آنها نظارت مستقیم داشته باشند و حتی در دارایی افراد دست ببرند و آن را مسدود کنند. بر خلاف ارز های فیات، اکثر رمزارز ها در اختیار همگان قرار دارند و نهاد یا دولت خاصی بر روی آن ها کنترل ندارد. در واقع هر فردی که صاحب رمزارزی باشد مالکیت مطلق آن را داراست و می‌تواند بدون نیاز به واسطه (دولت ها) از این رمزارز ها استفاده کند. اعتبار تراکنش ها و مالکیت رمزارز ها توسط یک مکانیزم اجماع تأیید می‌شود که کاملا غیرمتمرکز است. ویژگی غیرمتمرکز بودن رمزارز ها را بلاکچین به آن ها داده است و شخص یا نهاد خاصی کنترلی بر روی آن ها ندارد. بلاکچین ها در اکثر موارد شفاف سازی انجام می‌دهند و می‌توان تراکنش ها را بدون شناسایی فرد فرستنده و گیرنده در دفتر کل بلاکچین مشاهده کرد. در این  بستر کاربران کنترل ارسال، دریافت و ذخیره دارایی خود را بدون دخالت هیچ  شخص ثالثی (بانک یا دولت) انجام می‌دهند.

یکی از مزایایی که استفاده رمزارز ها دارد، ارسال سریع و با کارمزد بسیار پایین نسبت به ارز های فیات به سراسر دنیاست. رمزارز ها با استفاده از بلاکچین به یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز تبدیل شده اند که نیازی که واسطه ندارد. رمزارز ها و بلاکچین ها در طول زمان کاربرد های بسیار دیگری نیز پیدا کرده اند.

برای یادگیری بیشتر در مورد رمزارز ها و بلاکچین و نحوه کار آن ها با ما همراه باشید. اگر در مورد رمزارز ها سوالی دارید می‌توانید وارد گروه تلگرام تیک ارز شوید و سوال خود را برای ادمین های ما که به صورت 24 ساعته فعال هستند مطرح کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *