What is 51 percent attack?

حمله 51 درصدی چیست؟

شبکه های بلاکچین به دلیل نوظهور بودن در معرض خطرات بسیاری هستند و هنوز بطور کامل به بلوغ نرسیده اند. حمله 51 درصدی یکی از متداول ترین خطراتی است که بلاکچین هایی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند را تهدید می‌کند.

حمله ۵۱ درصدی از بزرگترین خطراتی است که شبکه های بلاکچین را تهدید می‌کند. شبکه های بلاکچینی که از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) برای تایید جمعی در شبکه خود استفاده می‌کنند در معرض خطر اینگونه حملات هستند. این نوع الگوریتم اولین و پر استفاده ترین نوع الگوریتم در بین شبکه های بلاکچین موجود است. در این حملات یک فرد به بیش از نیمی از هش ریت یک شبکه دسترسی پیدا می‌کند و به بیانی ساده تر بیش از نیمی از قدرت پردازش مورد نیاز این شبکه را فراهم می‌کند؛ در این حالت ویژگی غیرمتمرکز بودن شبکه از بین می‌رود و فرد می‌تواند تراکنش ها را دستکاری کند یا باعث بوجود آمدن مشکل دوبار خرج شدن شود. این فرد همچنین می‌تواند تراکنش های دلخواه خود را به صورت فردی تایید کند و از این جهت مشکلات بسیاری برای شبکه بلاکچین و کاربران بوجود بیاورد.

احتمال رخ دادن حمله ۵۱ درصدی یا به عبارتی دیگر حمله اکثریت در شبکه های بزرگ و گسترده ای مانند بلاک چین بیت کوین بسیار پایین است زیرا میزان غیرمتمرکز بودن و توزیع شبکه به قدری بالاست که به آسانی نمی‌توان به نیمی از هش ریت دست یافت یا نیمی از قدرت پردازش شبکه را تامین کرد. البته در مورد شبکه های بلاک چین کوچکتر این موضوع کمی متفاوت است و از آنجایی که قدرت پردازش موجود در شبکه به قدری بالا نیست که نتوان نیمی از آن را تامین کرد راحت تر می‌توان دست به حمله ۵۱ درصدی زد.

موضوع دیگری که احتمال انجام حمله ۵۱ درصدی را پایین می‌آورد این است که برای مثال اگر فردی به ۵۱ درصد از قدرت پردازش شبکه ای مانند شبکه بیت کوین دست پیدا کند ترجیح می‌دهد بیت کوین را به عنوان پاداش دریافت کند نه اینکه در شبکه اختلال ایجاد کند.

گفتنی است که شبکه بلاکچین بیت کوین در حال حاضر امن ترین شبکه بلاکچین از نظر حمله ۵۱ درصدی است!

برای یادگیری بیشتر با ما همراه باشید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *