what is bitcoin

بیت‌ کوین چیست؟

Name Price24H (%)
Bitcoin (BTC)
$66,935.00
0.25%

بیت کوین به بیان ساده یک پول دیجیتال است. بیت کوین در ژانویه سال 2009 بعد از بحران مالی بزرگی که در اواخر سال 2008 ایجاد شد پا به عرصه اقتصاد گذاشت. بیت کوین به دنبال ایده هایی که در ذهن سازنده یا گروه سازنده مرموز خود با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» بود، به وجود آمد. در همین دوران تعداد زیادی از متخصصین علم رمزنگاری مقاله ای ( وایت پیپر ) را دریافت کردند که در آن از پول الکترونیکی جدیدی صحبت شده بود. هویت فرد یا افرادی که این تکنولوژی را به وجود آورده‌اند هنوز نامعلوم است. بیت کوین نوید ارائه کارمزد پایین تر نسبت به مکانیسم پرداخت های سنتی آنلاین را می‌دهد و توسط یک مرجع غیرمتمرکز (بلاک چین) اداره می‌شود، بر خلاف واحد های پولی که توسط دولت ها ایجاد شده اند.

بزرگ ترین مزیتی که بیت کوین برای دارندگان آن به ارمغان آورده است انتقال ارزش بدون هیچ واسطه ای و با کمترین کارمزد است. داد و ستد ها با بیت کوین سریع، بدون کارمزد، امن تر و ثابت و مطمئن هستند. بیت کوین برای مالکین خود استقلال مالی به وجود می‌آورد به طوری که هیچکس نمی‌تواند دارایی مالکان بیت کوین را مسدود کند و یا مانع از انتقال ارزش توسط این مالکین از هر نقطه ای به نقطه‌ی دیگر شود، و دقیقاً این همان چیزی است که بیت کوین را از پول فیات متمایز می‌کند. در هنگام استفاده از پول فیات بانک ها، نظام های مالی و افراد صاحب قدرت در این امور بر شما تسلط دارند و شما تنها میتوانید در چهارچوبی که آنها برایتان مشخص کرده‌اند از دارایی خود استفاده کنید! و این مزیت بسیار بزرگی است.

هیچ بیت کوینی به صورت فیزیکی وجود ندارد، فقط مقادیر در یک صفحه اعتبارات عمومی که همه دسترسی آشکار به آن دارند – به همراه تمام تراکنش های بیت کوین – نگه داشته می‌شوند و این اطلاعات با مقدار عظیمی از قدرت محاسبه تأیید شده‌اند. بیت کوین ها توسط هیچ بانک یا دولتی ایجاد یا پشتوانه‌دار نشده‌اند و همچنین به عنوان یک کالای فیزیکی دارای ارزش نیستند. برخلاف به حساب نیاوردن بیت کوین به عنوان یک پول رایج، بیت کوین از محبوبیت بالایی برخوردار است، و مسبب به وجود آمدن صدها ارز مجازی دیگر است که عموماً آلت کوین نامیده می‌شوند.

بیت کوین در سال 2009 رونمایی شد، بیت کوین بزرگترین رمز ارز از نظر حجم بازار در بین ارز ها دیجیتال است.‌

برخلاف پول فیات ( اسکناس کاغذی )، بیت کوین با استفاده از یک سیستم غیرمتمرکز اعتبارات به نام بلاک چین، ایجاد، توزیع، معامله و ذخیره می‌شود.

تاریخچه بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش پرتلاطم بوده است، این رمز ارز با صعودی بسیار حیرت آور ارزشش به حدود 42000 $ در اوایل سال 2021 رسید، در حالی که چندین ماه قبل از آن حتی یک چهارم این قیمت را نیز دارندگان بیت کوین تجربه کرده بودند.

چر ساتوشی ناکاموتو هویت خود را مخفی نگه داشته است؟

دلایل زیادی برای اینکه چرا «ساتوشی ناکاموتو» هویت خود را مخفی نگه داشته است وجود دارد. آرمان بزرگ «ساتوشی ناکاموتو» در این راه، به وجود آوردن ارز جهانی بوده است که به نفر سوم برای مثال دولت ها یا واسطه ها تکیه نداشته باشد. به بیانی دیگر این یک سیستم پرداخت الکترونیکی بر اساس مدارک رمز نگاری شده است که به دو طرف اجازه می‌دهد معامله را به صورت دو نفری بدون نیاز به واسطه قابل اعتماد انجام دهند.

پس بر این اساس مخفی ماندن هویت «ساتوشی ناکاموتو» لازم بود تا این سیستم خلق شده کاملا غیرمتمرکز باشد.

نظریه دیگری که در این مورد وجود دارد این است که بیت کوین انقلابی در زمینه اقتصاد و معاملات در دنیا به وجود آورد و به عنوان اولین رمز ارز دیجیتالی کاملا تا به حال موفق بوده است. از طرفی دولت ها از اینکه خطری سلطه و خط مشی آنها نسبت به بازار های مالی را تهدید کند هراس دارند و از این اتفاق اصلا استقبال نمی‌کنند. پس در حالی که نمی‌توانند خود بیت کوین را مسدود کنند قطعا به این فکر خواهند افتاد که زندگی سازندگان آن را پر از مشکلات و نابود کنند.

دلیل دیگری که بسیار واضح است استفاده از بیت کوین در دارک وب برای داد و ستد های مالی است. از آنجایی که دارک وب محل مناسبی برای پول شویی و خرید کالاهای غیرمجاز نظیر سلاح ها است استفاده از بیت کوین در این بستر هر چند بر خلاف میل «ساتوشی ناکاموتو»، میتواند برای او تهدیدات قضایی مختلفی را در پی داشته باشد.

نظریات زیادی در این مورد وجود دارند حتی بعضی از افراد بر این باورند که این سیستم توسط سازمان های جاسوسی امنیتی نظیر CIA  خلق شده است.

آیا ما خواهیم فهمید در پشت پرده انقلاب بیت کوین چه فرد یا افرادی هستند؟ احتمالاً نه! آیا اصلا لزومی به دانستن این مورد وجود دارد؟ قطعاً نه!

سیستم اجرا کننده بیت کوین چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا میتوان به آن اعتماد کرد؟

بیت کوین مجموعه ای از کامپیوتر ها، یا نود ها است که همگی کد بیت کوین را اجرا می‌کنند و بلاک چین آن را در بردارند. بلاک چین را می‌توان مجموعه از بلوک ها تصور کرد. در هر بلوک مجموعه ای از تراکنش ها وجود دارند. از آن جایی که همه کامپیوتر های اجرا کننده بلاک چین لیست یکسانی از بلوک ها و تراکنش ها دارند و می‌توانند به وضوح بلوک حاصل از تراکنش های جدید را تماشا کنند، هیچ کس نمی‌تواند سیستم را فریب دهد. هر فردی، چه یک “نود” بیت کوین را اجرا کند چه نکند، می‌تواند رخ دادن این تراکنش ها را به صورت زنده تماشا کند. برای انجام یک عمل شرورانه، یک خلافکار نیاز خواهد داشت که 51 درصد از قدرت پردازش شبکه ای که بیت کوین را بلاک چین را بر پا نگه می‌دارد انجام دهد. بیت کوین در ماه مه سال 2020 حدود 000,47 نود داشته و این عدد در حال بیشتر شدن است پس رخ دادن این دست حملات دور از انتظار است.

بلاک چین را چه کسانی اجرا می‌کنند؟

اول باید این را دانست که بیت کوین توسط هیچ فرد یا گروه خاصی کنترل نمی‌شود. چند گروهی که نقش کلیدی در شبکه بیت کوین دارند استخراج کنندگان ( ماینر ها )، توسعه دهندگان ( برنامه نویسانی که به صورت داوطلبانه به بهبود شبکه بیت کوین و بلاک چین کمک می‌کنند) و نود های شبکه ( دستگاه هایی که به شبکه بیت کوین و بلاک چین متصل شده اند) هستند. 

استخراج کنندگان ( ماینر ها ) یکی از معروف ترین گروه هایی هستند که در این شبکه حضور دارند و وظیفه آنها تأیید انتقالات بیت کوینی ( تراکنش ها ) است. توسعه دهندگان همیشه در پشت پرده قرار دارند و داوطلبانه به بهتر شدن شبکه بیت کوین و گسترش آن کمک می‌کنند. نود ها هم وظیفه مهم ذخیره تاریخچه تراکنش ها و همچنین لیست بلاک ها را بر عهده دارند. 

بیت کوین چگونه ارزش گذاری می‌شود؟

هیچ فرد یا گروه خاصی نمی‌تواند ارزش بیت کوین را مشخص کند. قیمت بیت کوین همانند قیمت طلا در بازار های جهانی در صرافی ها و کارگزاری های ارز های دیجیتال براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

البته بیت کوین را می‌توان با توجه به هزینه ای که استخراج کنندگان ( ماینر ها ) برای استخراج یک واحد از آن می پردازند نیز ارزش گذاری کرد و این یک ارزش بنیادین برای بیت کوین به حساب می‌آید.

چه مقدار بیت کوین وجود دارد؟

کل تعداد سکه های بیت کوینی که می‌توان استخراج کرد 21 میلیون واحد است. این محدود بودن تعداد سکه ها یکی از کد هایی است که در میان کد های شبکه بیت کوین نوشته شده است. این پروتکل ها ( قوانین ) شبکه هستند که اجازه نمی‌دهند کسی بتواند بیشتر از 21 میلیون بیت کوین استخراج کند. بیت کوین ها با فرایندی به نام استخراج ( ماین ) تولید شده و در شبکه آزاد می‌شوند.این ویژگی محدود بودن بیت کوین است که تأثیر زیادی در ارزشمند شدن آن در طول زمان دارد و باعث افزایش قیمت آن در گذر زمان می‌شود. این محدودیت در تعداد، برتری که بیت کوین نسبت به پول فیات ( اسکناس کاغذی ) دارد را سبب می‌شود زیرا ارزش پول های کاغذی با توجه به تورم در گذر زمان کاهش می‌یابد. همین برتری سبب شده تا بیت کوین برای ذخیره ارزش در طول زمان مورد استفاده قرار گیرد. سرمایه گذاری های گسترده در بیت کوین و دادن القابی مانند طلای دیجیتال به این رمز ارز نشان دهنده این موضوع هستند.

تراکنش های بیت کوین چگونه انجام می‌شوند؟

تراکنش های بیت کوین سه بخش اصلی و مهم دارند: ورودی، میزان تراکنش و خروجی

 اگر فردی بخواهد مقداری بیت‌کوین برای فردی دیگر بفرستد. «ورودی» همان آدرس فرستنده بیت‌کوین و گزارشی از اینکه این کوین‌ها در کدام والت بوده‌اند است. در این مثال آدرس کیف پول ( والت ) فرد اول و گزارشی از کوین‌ های داخل آن ورودی می‌باشند. «مقدار» همان میزان بیت‌کوینی است که فرد اول در نظر دارد ارسال کند. «خروجی» آدرس والتی که بیت‌ کوین به آن ارسال می‌شود، یعنی والت فرد دوم است. به بیانی ساده تر، اگر فرد X بخواهد مقداری بیت‌کوین برای فرد Y بفرستد، برای گام اول باید درخواست خود را بر روی شبکه قرار دهد. در مرحله بعد شبکه این در خواست تراکنش را تائید می‌کند. در مرحله نخست شبکه بلاک چین تائید می‌کند که فرد X مقدار کافی بیت‌کوین برای ارسال داشته باشد و همچنین بررسی می‌کند که این بیت کوین ها برای والت دیگری فرستاده نشده باشند. زمانی که تمام نود های شبکه تراکنش را تأیید کردند،‌ تراکنش به همراه سایر تراکنش‌های آن لحظه در داخل یک بلاک جدید قرار گرفته و به بلاک چین اضافه می‌شوند. هنگامی که تراکنش‌ها به بلاکچین اضافه می‌شوند غیرقابل دستکاری و غیرقابل بازگشتند. تراکنش‌های بیت‌کوین سرعت متغیّری دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی تراکنش‌ها باید توسط نود ها تائید شوند تا درون یک بلاک از بلاک چین قرار بگیرند. زمانی که تعداد درخواست های برای تأیید شدن به شبکه بلاکچین بالا باشد، تراکنش‌ها در صف انتظار قرار می‌گیرند و تراکنش انجام شده توسط هر درخواست کننده فورا در یک بلاک قرار نخواهد گرفت. در نتیجه، درخواست کننده تأیید تراکنش باید منتظر بماند تا بلاک های بعدی ایجاد شوند و تراکنش درون آنها قرار بگیرد. فاکتور دیگری که باعث تأخیر در تأیید تراکنش ها می‌شود حجم هر بلاک‌ بیت‌کوین است. این احتمال مطرح است که حجم بلاک‌ها در آینده نزدیک بیشتر شود،‌ اما در شبکه بلاک چین کنونی حجم هر بلاک حداکثر  1MBاست. به همین دلیل تنها تعداد اندکی تراکنش در هر بلاک جای می‌گیرد. این موضوع باعث شده تا زمان تائید تراکنش‌ها و در نتیجه کل شبکه بیت کوین کند تر عمل کند.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *